Nezaplacené faktury jsou problémem, který řeší většina podnikatelů v České republice. Nezáleží na tom, zda jste malý živnostník nebo máte miliardové obraty, dříve nebo později se Vám stane, že Vám Vaši klienti nezaplatí. Zvolit správný způsob postupu vůči dlužníkovi je klíčové pro úspěšné vymáhání pohledávky a zajištění stabilního cashflow.
Předžalobní výzva představuje v tomto ohledu vysoce účinný nástroj k řešení potenciálních sporů. Statistky ukazují, že až 40 % dlužníků dlužnou fakturu uhradí v návaznosti na obdržení kvalifikované výzvy. Předžalobní výzva totiž vysílá dlužníkovi jasný signál, že to věřitel s vymáháním své pohledávky myslí skutečně vážně.
Včasné zaplacení a urovnání sporu též vede k odvrácení hrozby soudního řízení, což šetří oběma stranám důležitý čas, náklady a nervy spojené s vedením právního sporu. Velké procento dlužníků nemá zájem pouštět se do dlouhého a komplikovaného sporu s věřitelem, a na předžalobní výzvu tak rychle zareagují. Obzvláště pak v případě, bylo-li zpoždění s platbou způsobeno omylem, nebo z nepozornosti.
Předžalobní výzva též slouží jako důležitý důkaz o tom, že se snažíte danou situaci řešit včas a smírnou cestou. Doklad o informování dlužníka o jeho závazku je pak základním předpokladem k tomu, abyste v případném soudním řízení mohli požadovat náhradu nákladů, které Vám s vedením řízení vzniknou.
Celkově lze konstatovat, že předžalobní výzva představuje efektivní a strategický nástroj k řešení sporů týkajících se nezaplacených faktur. Může nejen zvýšit šance na dobrovolné splacení dluhu, ale také chrání zájmy věřitele a minimalizuje náklady spojené s případnými právními spory.

Autor článku
Mgr. Adam Kraus | PRÁVNÍK